posiadamy certyfikaty RODO
Dowiedz się więcej
PLEN

Analiza danych i sztuczna inteligencja w marketingu B2B i B2C

Marketing w 2019 roku to przede wszystkim dane. I nie chodzi tu o rozmiar danych, tylko o ich użyteczność i przydatność.

Niezależnie od tego, czy są to bazy danych, w których firmy przechowują szczegółowe informacje o każdym kliencie, który kiedykolwiek dokonał u nich zakupu, czy naukowa analiza wydatków reklamowych – dane stanowią centrum niemal każdej nowej innowacji.

Dzisiaj, skupiamy się na sposobie gromadzenia, analizowania, udostępniania, używania  i zabezpieczania danych wszystkich typów.

„Marketing jest dziś bardziej oparty na wiedzy naukowej i analizach” - Jim Dickie, współzałożyciel CSO Insights oraz pracownik naukowy Sales Mastery.

Wystarczy spojrzeć na zakup przez Google'a – Looker’a za 2,6 miliarda dolarów oraz zakup przez Tableforce Software oprogramowania Tableau za 15,7 miliarda dolarów.

Przejęcia, które miały miejsce na początku czerwca tego roku, lepiej pozycjonują Google i Salesforce  w konkurowaniu,   w zakresie analizy danych i wizualizacji aplikacji marketingowych i sprzedażowych. 

Kluczowym elementem w tym nowym środowisku, w którym wykorzystano dane, było Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych Unii Europejskiej – RODO,  które weszło w życie w maju 2018 roku. Od tego czasu, firmy z całego świata musiały uzyskać wyraźną zgodę europejskich konsumentów przed zebraniem, udostępnieniem  i wykorzystaniem ich danych.

Przed RODO pojawiła się cała klasa rozwiązań programowych, aby pomóc firmom w zapewnieniu zgodności strategii marketingowych z przepisami, odpowiadając nie tylko na zgodę, ale także respektując preferencje konsumentów dotyczące tego – kiedy, na jakich kanałach chcą się kontaktować i które oferty marketingowe chcą otrzymywać. Rozwiązania dotyczące uzyskiwania i utrzymywania zgody konsumenta, bezpieczeństwa danych, powiadamiania o naruszeniu danych, zarządzania danymi i rejestrowania aktywności w bazie danych, były dostępne od lat, ale rzadko były omawiane przed RODO.

Nieoczekiwanym wydarzeniem wynikającym z RODO i możliwością wprowadzenia przez inne jurysdykcje podobnych przepisów - było przejście z agencji zewnętrznych  do wewnętrznych działów -wielu działań marketingowych. Oczekuje się, że tendencja ta przyspieszy, ponieważ firmy chcą większej własności i kontroli nad swoimi danymi. Ponadto wprowadzenie niektórych działań marketingowych we własnym zakresie, może prowadzić do znacznych oszczędności kosztów i skrócenia czasu realizacji. RODO miało jeszcze inny wpływ. W przeszłości firmy decydowały się na ilość ponad jakość, gromadząc                       i przechowując jak najwięcej danych stron trzecich na temat konsumentów, nawet jeśli nie planowali ich używać. Teraz firmy unikają danych stron trzecich i zamiast tego skupiają się na danych, które konsumenci dobrowolnie im przekazują na swój temat.

Trochę danych ze świata.

Jeśli chodzi o dane, okazuje się, że im mniej, tym lepiej. Według badań przeprowadzonych przez Forrester Research – 52% firm zgadza się, że mniejsza ilość danych jest lepsza. Do otrzymywanych danych, dołączonych jest tak wiele ciągów, że w rezultacie, sztuczna inteligencja zdominowała krajobraz technologii marketingowej.

Denis Pombriant, dyrektor zarządzający Beagle Research Group, mówi, że sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe „są na dobrej drodze do włączenia się do pakietu CRM”.

Dla Ray Wanga, głównego analityka, założyciela i prezesa Constellation Research, przyszłością marketingu będzie masowa personalizacja na dużą skalę, sieci cyfrowe oparte na danych i inteligentne usługi,
z których wszystkie będą kierowane przez sztuczną inteligencję.

Sheryl Kingstone, wiceprezes ds. badań w 451 Research, również widzi duży potencjał sztucznej inteligencji w marketingu. Wzywa wręcz sztuczną inteligencję do przekształcania informacji w działanie.

W ciągu ostatnich dwóch lat, wiele firm z całego świata dokonała znacznych inwestycji  w sztuczną inteligencję. Między innymi, pomaga ona w personalizacji, optymalizacji wydatków na media, planowaniu kampanii, dynamicznym tworzeniu danych, segmentacji odbiorców i kierowaniu treści na odbiorców. Te dwa ostatnie, to prawdopodobnie obszary,  na które sztuczna inteligencja zwróciła największą uwagę. Aby firmy docierały do konsumentów z oczekiwanym dziś poziomem personalizacji, ich wysiłki w zakresie segmentacji muszą być tak szczegółowe, jak to tylko możliwe, a sztuczna inteligencja  to umożliwia.

Opierając się na danych posiadanych przez firmy na temat swoich klientów, sztuczną inteligencję można wykorzystać w zakresie identyfikowania ważnych zmiennych, wspólnych cech i innych podobieństw, aby stworzyć określone osobowości, a następnie dopasować klientów do tych osobowości.

Jeśli szukasz najlepszego systemu B2B — porozmawiaj z naszym konsultantem, który przeprowadzi prezentację systemu. Jesteśmy producentem oprogramowania B2B oraz B2C — sklepów internetowych, zintegrowanych z popularnymi platformami ERP —  SAP, Enova ERP 365, Comarch XL, Comarch Optima, Symfonia ERP, Symfonia Handel, Microsoft Dynamics.

 

Nasze prace

Przez wiele lat zrealizowaliśmy ponad 100 realizacji wspierających sprzedaż naszych Klientów w Internecie. W dziale case study opisaliśmy kilka z nich. Zapoznanie z case study pozwala zrozumieć złożoność projektów, przy których pracujemy.

Panek - Car Rental
Panek - Car Rental
ImCRM
Rider EBC Breaks Poland
Falcon
GRUPA FALCON jest firmą działającą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej suplementów diety oraz sprzętu, odzieży i obuwia sportowego. Odbiorcami są podmioty partnerskie oraz osoby fizyczne...
System B2B dla Grupy Falcon
Polontex S.A.
Polontex S.A. jest jednym z największych w kraju zakładów włókienniczych ze 100% polskim kapitałem. Firma prowadzi swoją działalność w murach przedwojennej “Częstochowianki”, znanej pod nazwą “...
Magia Firan - Polontex S.A.

Skontaktuj się z nami

Zostaw swoje dane kontaktowe, oddzwonimy.

Zadzwoń

Jesteśmy do dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00

Odwiedź nas

Investmag s.c.
ul. Podlesie 3
41-303 Dąbrowa Górnicza
tel: 32 793 65 26

 

Zostaw numer, oddzwonimy.

Zostaw swój numer telefonu, oddzwonimy.

Twój numer nie będzie nigdzie przekazywany.
Tylko oddzwonimy.